Saturday, June 25, 2011

PROGRAM RAKAN ALAM SEKITAR - EKSPEDISI GUNUNG BUBU SMKSTA 2011

24 Jun 2011 - SMKSTA telah terpilih mewakili Parlimen Kuala Kangsar untuk menyertai Program Sekolah Lestari - Anugerah Alam Sekitar 2011/2012. Program ini akan dilaksanakan di sekolah ini berkonsepkan penghijauan dan penghayatan alam sekitar. Program ini telah dirasmikan oleh En. Abdul Aziz bin Parmin, Ketua Penolong Pengarah Jabatan Alam Sekitar Negeri Perak.

Terdapat tiga aktiviti utama yang akan dijalankan untuk menjayakan program ini. Aktiviti utama ialah Program Satu Pelajar Satu Pokok di mana setiap ahli Kelab Alam Sekitar akan menanam sekurang-kurangnya satu pokok di kawasan sekolah. Melalui aktiviti ini diharapkan kawasan sekolah akan lebih menghijau demi mengurangkan pemanasan global.

Aktiviti kedua ialah Program Sekolah Dalam Taman. Pihak sekolah akan menumpukan aktiviti ini dengan menyediakan lima buah taman di kawasan sekolah, iaitu Taman Sains, Taman Kemahiran Hidup, Taman Pendidikan Islam, Taman Perhimpunan dan Taman Mini Asrama. Program ini mendapat kerjasama dengan Jabatan Hutan Kuala Kangsar, Jabatan Pertanian Kawasan Manong, Pertubuhan Peladang Kawasan Manong dan PIBG SMKSTA.

Aktiviti ketiga pula ialah Program Rakan Alam Sekitar – Ekspedisi Gunung Bubu. Program ini yang berkonsepkan penghayatan Alam Sekitar Anugerah Tuhan dijalankan bermula pada 24 Jun 2011 hingga 26 Jun 2011. Peserta ekspedisi ini sebanyak 50 orang terdiri daripada pelajar SMKSTA, wakil Jabatan Alam Sekitar, wakil Pasukan Bomba dan Penyelamat, wakil PIBG dan guru-guru sekolah ini.
Peserta dilepaskan oleh En. Azizul Rahim (Pegawai Khas AP KKangsar)
Peserta mendengar taklimat...
Laluan ke puncak Gunung Bubu
Pengetua dan YDP PIBG turut memberi sokongan...




No comments:

Post a Comment